16 Eylül 2010 Perşembe

Türkiyede Yapı Denetim ve Deprem Gerçeği

Türkiye’mizin %96 sının aktif deprem kuşağında yer aldığı Bayındırlık Bakanlığımız tespitidir. Yurdumuzda belli periyotlarla sayısız deprem yaşanmasına rağmen 3194 sayılı imar yasası ile getirilen denetim denetim faaliyetleri uygulanamamıştır. Bunun nedeni piyasa rekabet koşullarındaki projeci meslektaşlarımızın sadece proje bedeli almalarına karşın Teknik uygulama sorumluluğunu imzalamalarıdır. Bu nedenle bedeli alınmayan hizmet sunulamamıştır.

Ülkemizde 17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 tarihlerinde yaşanan depremlerde can ve mal kaybının yoğunluğu gündeme yeni arayışlar getirmiştir. Bu arayışlar neticesinde 595 sayılı kanun hükmündeki kararname yürürlüğe sokulmuştur. Ancak Anayasa Mahkemesinin adı geçen kararnameyi iptalinden sonra 4708 sayılı Yapı Denetim yasası çıkarılarak, 13.07.2001 tarihinde resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

1998 yılında uygulamaya konulan deprem yönetmeliği doğrulusunda ki Statik çözümler ile 4708 sayılı Yapı Denetim yasası uygulamaları ile depremi felaket olmaktan çıkaran uygulamalara sağlam ve büyük bir adım atılmıştır.

Hiç yorum yok: